پایان ارزیابی دوره اول واحدهای فناور مستقر زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی در سال 1401
اولین دوره ارزیابی واحدهای فناور مستقر زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه بیرجند در سال 1401 با حضور 41 واحد فناور (حوزه فعالیت دانشبنیان) و نوآور (حوزه فعالیت خلاقبنیان) و با همکاری شرکت توسعه اقتصاد آرتان شریف (شتابدهنده تیمینو) انجام شد.
از مهم ترین اهداف ارزیابی انجام شده میتوان به مواردی نظیر ارزیابی عملکرد واحدهای مستقر در مرکز جهت ارتقای فعاليتهای فناورانه و نوآورانه، ایجاد امکان ردهبندی واحدها به لحاظ سطح توانمندی آنها، ارائه راهکار برای بهبود عملکرد واحدهای فناور و نوآور با توجه به نتایج ارزیابی، ارزیابی اثربخشی فنی، اقتصادی و اشتغال زایی تخصصی واحدهای فناور و نوآور، طراحی چارچوبی برای اعمال سیاستهای حمایتی بر اساس رتبهبندی واحدها و امکان تصمیمگیری مراجع ذیربط در خصوص تمدید یا توقف قرارداد استقرار اشاره کرد.
این ارزیابی در 2 مرحله اصلی به صورت تکمیل فرم خوداظهاری و ارزیابی حضوری واحدهای فناور و نوآور انجام گرفته شد. شاخصه اصلی و بارز این ارزیابی، دستهبندی واحدهای مجموعه به 2 زیرگروه واحدهای فناور (حوزه فعالیت دانش بنیان) و واحدهای نوآور (حوزه فعالیت خلاق بنیان) و ارزیابی مجزای آنها بر اساس شاخصهای تعریف شده برای هر دسته بود. پس از جمعبندی گزارشات اخذ شده و تحلیل دقیق گزارشات، مهمترین نتایج این ارزیابی به شرح زیر ارائه میشود:
- آمار مشارکت در ارزیابی: 91%
- تعداد کل افراد حاضر در واحدهای فناور و نوآور: 165 نفر شامل 71 نفر در مقطع کارشناسی، 59 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 35 نفر مقطع دکتری تخصصی ( 18 نفر به عنوان عضو هیئت علمی)
- آمار تعداد شرکتهای رسمی ثبت شده : 21 شرکت فناور و نوآور
- آمار تعداد شرکتهای دانشبنیان: 4 شرکت دانشبنیان شامل شرکت توسعه امن چابک، شرکت پاک الکترونیک خاوران، شرکت ثمین ژن و شرکت به کان سنگ فرآور
- آمار تعداد شرکتهای خلاقبنیان: 2 شرکت خلاقبنیان شامل شرکت چرخه سبز خاوران و شرکت دروازه وب آسیا (مجلهیاب فارسی)
- آمار اخذ مدارک نوآوری واحدهای فناور و نوآور: 15%
- میزان رشد درآمدزایی واحدهای فناور و نوآور نسبت به دوره قبلی ارزیابی (بهمن 1400): 33%
- آمار بیشترین حوزههای فعالیت واحدهای فناور و نوآور: حوزه فعالیت صنایع دستی 26%، فناوری اطلاعات 17% و آموزش 12%
- نقاط قوت واحدهای فناور (حوزه فعالیت دانشبنیان) بر اساس تحلیل ماتریس SWOT : خروجی محصول و مدل درآمدی مناسب
- نقاط ضعف واحدهای فناور (حوزه فعالیت دانشبنیان) بر اساس تحلیل ماتریس SWOT : شناخت رقبا و بازاریابی و داشتن مشاور و منتور
- نقاط قوت واحدهای نوآور (حوزه فعالیت خلاقبنیان) بر اساس تحلیل ماتریس SWOT : تخصص اعضای تیم و هوشمندسازی کسبوکار
- نقاط ضعف واحدهای نوآور (حوزه فعالیت خلاقبنیان) بر اساس تحلیل ماتریس SWOT : شناخت رقبا و فروش محصولات
زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه بیرجند از کلیه واحدهای فناور و نوآور محترم جهت همکاری در برگزاری ارزیابی این دوره کمال تشکر و سپاس را دارد.