کتاب دانشگاه نسل سوم، دانشگاه کارآفرین
ترجم:ایرج نبی پور
نویسنده: یوهان جی وایسما، هنری اتزکووتیز، آلن گیب
در طی سدۀ اخیر نیز با گسترش فناوری و تحولات شگرفی که در روند زندگی انسان در جوامع مختلف ایجاد شد، دانشگاهها نیز مأموریتهای نوینی را برای خود به منظور کمک به توسعۀ جوامع تبیین نمودند که از آن جمله میتوان به توسعۀ پژوهش و پاسخ به سؤاالت ذهن بشر در حیطه های مختلف اشاره کرد. و لیکن تمرکز بر این مأموریت با واقعیتهای موجود در هزارۀ سوم چندان منطبق نبوده و این امر مهم، دانشگاهها را بر آن داشت تا از گذار پژوهش نیز عبور کرده و برای حیات خود در هزارۀ سوم، مأموریت ویژه ای را متصور شوند که آن مأموریت، کارآفرینی و خلق ثروت دانش بنیان است.
این کتاب ، توسعه تاریخی دانشگاه ها را جستجو کرده و با ترسیم تحریک کننده ای از کرانه های دانشگاه هایی که خواهند آمد پایان می یابد . در خطوط اصلی این نوشتار ، توسعه تاریخی دانشگاه توصیف می گردد و این را با دانشگاه های نسل اول سده های میانی ( قرون وسطایی ) که با دوره گذار اول به دانشگاه های نسل دوم ، یا دانش محور ، در سده نوزدهم توسعه یافتند ، آغاز می کند . توسعه های نوین ، این تیپ دانشگاه ( دانشگاه نسل دوم ) را با چالشی روبرو می کنند که موجب خلق تجربه و نتیجه گیری ای می شوند که ما را به سوی دوران دوم گذار ، هدایت می نماید . در بخش دیگر این نوشتار « دانشگاهی که می آید » را مورد جستجو قرار می دهد و این کار را با الگو قرار دادن دانشگاه کمبریج ، با حرکت به سوی ویژگی های دانشگاه نسل سوم ، از طریق ترسیم بسیاری از روندهایی که با این مدل همگرایی می یابند ، انجام می دهند.
در طی سدۀ اخیر نیز با گسترش فناوری و تحولات شگرفی که در روند زندگی انسان در جوامع مختلف ایجاد شد، دانشگاهها نیز مأموریتهای نوینی را برای خود به منظور کمک به توسعۀ جوامع تبیین نمودند که از آن جمله میتوان به توسعۀ پژوهش و پاسخ به سؤاالت ذهن بشر در حیطه های مختلف اشاره کرد. و لیکن تمرکز بر این مأموریت با واقعیتهای موجود در هزارۀ سوم چندان منطبق نبوده و این امر مهم، دانشگاهها را بر آن داشت تا از گذار پژوهش نیز عبور کرده و برای حیات خود در هزارۀ سوم، مأموریت ویژه ای را متصور شوند که آن مأموریت، کارآفرینی و خلق ثروت دانش بنیان است.
این کتاب ، توسعه تاریخی دانشگاه ها را جستجو کرده و با ترسیم تحریک کننده ای از کرانه های دانشگاه هایی که خواهند آمد پایان می یابد . در خطوط اصلی این نوشتار ، توسعه تاریخی دانشگاه توصیف می گردد و این را با دانشگاه های نسل اول سده های میانی ( قرون وسطایی ) که با دوره گذار اول به دانشگاه های نسل دوم ، یا دانش محور ، در سده نوزدهم توسعه یافتند ، آغاز می کند . توسعه های نوین ، این تیپ دانشگاه ( دانشگاه نسل دوم ) را با چالشی روبرو می کنند که موجب خلق تجربه و نتیجه گیری ای می شوند که ما را به سوی دوران دوم گذار ، هدایت می نماید . در بخش دیگر این نوشتار « دانشگاهی که می آید » را مورد جستجو قرار می دهد و این کار را با الگو قرار دادن دانشگاه کمبریج ، با حرکت به سوی ویژگی های دانشگاه نسل سوم ، از طریق ترسیم بسیاری از روندهایی که با این مدل همگرایی می یابند ، انجام می دهند.