برگزاری کارگاه جان سخت

شتابدهنده ویراپژوهان با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی زیست بوم نوآوری و شتابدهی دانشگاه بیرجند و به منظور بالا بردن ظرفیت دانشجویان برای زندگی در شرایط سخت و بحرانی و افزایش تاب آوری اجتماعی آنان، کارگاه جان سخت را در تاریخ 17 آبانماه 1402 برگزار کرد.

 

برنامه ریزی برگزاری رویداد مذکور از اوایل مهر ماه 1402 با برگزاری جلسات متعدد و دریافت نظرات افراد صاحب تجربه در این حوزه، و با پیگیری های مداوم انجام شد.

این برنامه با اهداف زیر برگزار شد:

1- آشنایی مفاهیم تاب آوری و شناخت نحوه عملکرد مغز انسان (نوروساینس)

2- آموزش اصول توسعه فردی ورشد شخصیتی جهت داشتن زندگی با معنا و مفهوم بیشتر(نظام ارزش ها)

برای نیل به این دو هدف مدرسی را انتخاب نمودیم که هم تجربه زیستن در چنین شرایطی را داشته و هم مدارک علمی معتبر نیز داشته باشد و بتواند بیشترین اثر بخشی و انتقال موضوع را داشته باشد :  

آقای مهندس جواد اطهری نژاد، مشاور، منتور و کوچ کسب وکار، مدرس دوره های توسعه فردی و کوچ بیش از یکصد استارتاپ مدرس و ارایه دهنده این رویداد بودند.

سالن فرهنگ معاونت فرهنگی دانشگاه، با ظرفیت 120 نفر برای برگزاری برنامه در نظر گرفته شد.

جلسه با تلاوت قرآن و پخش سرود ملی آغاز شد و در ابتدای کار با دعوت مجری جناب آقای سید حامد حمیدزاده از نماینده شتابدهنده ویراپژوهان، مهندس سجاد تقی زاده به معرفی شتابدهنده، فضای کسب وکار و تیم دانشجویی شرکت پرداخت. در بخش بعد که با توضیحات مهندس اطهری نژاد آغاز شد، ایشان پس از بیان توضیحاتی در مورد اینکه چرا همچین نامی برای رویداد در نظر گرفته شده است فرمودند : انسان برای یک پیاده روی معمولی نیاز به لباس و یا تجهیزات خاصی ندارد اما برای رفتن به قله کوه و منطقه ای که برف و کولاک دارد نیازمند به ابزار های بیشتری می باشد و ما نیز اکنون که در بستر فشار های بسیاری هستیم نیاز به ابزار های ذهنی بیشتری داریم برای مواجه با سختی ها و مشکلات و باید به اصطلاح جان سخت شویم و حتما باید در مورد فراشناخت ها اطلاعاتی داشته باشیم و خود ایشان نیز مواردی از فراشناخت را ذکر نمودند. سپس ایشان به معرفی خویش پرداختند و از تجربیات خویش گفتند. در ادامه با بیان اینکه مغز انسان چگونه ساختاری دارد و چگونه عملیات خون رسانی به مغر انجام می شود از عوامل تاثیرگذار بر مغز انسان برای برنامه ریزی و حل مشکلات سخن گفتند. به طور کلی سخنان مهندس اطهری نژاد در 7 بخش خلاصه می شد که به شرح ذیل می باشد :

1- تیز کردن تبر

2- قطب نما در دل تاریکی

3- جهان بینی واقعی

4- شارژ کننده های احساسات

5- تعیین تکلیف با زندگی

6- تغییر قلاب های ذهنی

7- مدیریت افکار مزاحم

دریافت نظرات و پاسخ به سوالات شرکت کنندگان از دیگر برنامه های این رویداد بود. در بخش دیگر برنامه پخش کلیپ موسیقی را داشتیم که این بخش نیز به خوبی مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت. بعد از بخش موسیقی و پذیرایی از شرکت کنندگان مجددا مهندس اطهری نژاد به بیان ادامه سخنان خویش پرداختند.