برگزاری کارگاه آشنایی با پروژه‌های تحقیقاتی زرشک؛ دومین پیش رویداد استارتاپ ویکند تخصصی زرناب

دومین پیش رویداد استارتاپ ویکند تخصصی زرناب با نام آشنایی با پروژه‌های تحقیقاتی زرشک، در روز سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 در محل سالن آمفی تئاتر دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، دکتر محمد حسین امینی‌فرد، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند، معرفی مختصری از رویداد ملی زرناب ارائه داده و اظهار داشتند اگرچه استان خراسان جنوبی مهد تولید زرشک در کشور و دنیا است، اما با توجه به تولید سنتی این محصول استراتژیک در استان، مشکلات زیادی درحوزه تولید، فرآوری، صنایع تبدیلی و دارویی این محصول وجود داشته که باید برای حل آنها، گام‌های بلندی توسط دست اندرکاران زرشک و جامعه‌ی علمی این استان برداشته شود.

ایشان در ادامه بصورت کاملا تخصصی به موضوع زرشک و چالش‌های پیش روی این محصول استراتژیک ورود کرده و تعدادی از پروژه­های پژوهشی و تحقیقاتی که می­تواند در حوزه‌های مختلف زرشک انجام شده و باعث افزایش عملکرد کمی و کیفی این محصول شود را بیان کردند. این پروژه‌های در زمینه‌های تولید و به‌زراعی زرشک، به‌­نژادي و بيوتکنولوژي زرشک، آبياري زرشک، خاک و تغذيه زرشک، آفات و بیماری­های زرشک، علف‌هاي هرز زرشک، برداشت زرشک، مکانیزاسیون زرشک، فرآوری و صنایع غذایی زرشک، صنایع دارویی و بهداشتی زرشک، بازاریابی، تجارت و گردشگری زرشک برای حاضرین در جلسه تشریح شدند.

این عضو هیات علمی گروه باغبانی دانشگاه بیرجند، اظهار امیدواری کردند با انجام تحقیقات علمی و کاربردی از سوی محققین و صاحبنظران زرشک، شاهد شکوفایی و ارزش افزوده بیش­تر این محصول مهم و استراتژیک استان باشیم. شایان ذکر است که این پروژه‌های پژوهشی به همت دکتر محمد حسین امینی‌فرد، عضو هیأت علمی گروه باغبانی دانشگاه بیرجند، تهیه و تنظیم شده و علاقمندان به حضور در رویداد ملی استارتاپ ویکند تخصصی زرناب (26 تا 28 اردیبهشت 1403) نیز می‌توانند از آنها استفاده کنند.