حضور زیست‌بوم دانشگاه بیرجند در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار کشور

بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس جمهوری و محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، روز دوشنبه ۲۰ آذرماه 1402 در محل مصلی تهران برگزار شد.

در این نمایشگاه تعداد ۲ هزار و ۸۸ محصول فناورانه جدید در حوزه‌های مختلف به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه در حوزه فناوری زیستی شامل ۴۸۶ محصول، فناوری نانو ۱۹۶ محصول، اپتیک و فوتونیک ۱۰۳ محصول، مواد پیشرفته ۱۴۱ مورد، سخت‌افزار برق و الکترونیک ۳۲۲ محصول، فناوری اطلاعات ۲۴۷ محصول، تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید ۳۱۶ محصول، فناوری‌های دارویی ۸۷ محصول، محصولات پزشکی ۱۲۱ مورد، هوا فضا ۱۸ محصول و سایر حوزه‌ها ۵۱ محصول جدید است.

از مجموع این فناوری‌‌ها، هزار و ۴۵۰ فناوری متعلق به دانشگاه‌ها، ۲۱۳ فناوری متعلق به پژوهشگاه‌ها، ۲۰۶ فناوری متعلق به پارک‌های علم و فناوری، ۱۳۴ فناوری متعلق به مراکز رشد و ۴۵ فناوری متعلق به سایر سازمان‌هاست. از این تعداد ۵۷ محصول در مرحله ارزیابی برای رونمایی است و در آغاز به کار نمایشگاه نیز ۲۸ محصول فناورانه جدید توسط وزیر علوم و دیگر مقامات حاضر در نمایشگاه رونمایی شد.

زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه بیرجند نیز در این نمایشگاه حضور فعالی داشت و آخرین دستاوردها، توانمندی‌ها و امکانات علمی و پژوهشی دانشگاه بیرجند، در آن به نمایش گذاشته شد. شایان ذکر است، دستاورد پژوهشی یکی از واحدهای مستقر در زیست بوم دانشگاه بیرجند نیز به عنوان یکی از 20 محصول برتر کشور معرفی و رونمایی شد. این دستاورد که با عنوان محفظه واکنش هیدروژن ـ فلز شناخته می‌شود، توسط دکتر فیروزآبادی از اعضای هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه بیرجند طراحی و ساخته شده است.

در این نمایشگاه، به‌طور ویژه دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در غرفه دانشگاه بیرجند حضور یافته و پس از دریافت خلاصه‌ای از گزارش‌های پژوهشی صورت گرفته در دانشگاه بیرجند از دکتر اکبری، رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه بیرجند، این موفقیت را به ایشان و جامعه دانشگاهی استان تبریک گفتند. 

در حاشیه این نمایشگاه، دکتر اکبری در بازدید از غرفه‌های فعال در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری فن بازار، از غرفه‌های تستا (تقاضای ساخت و تولید ایرانی)، شرکت آب و فاضلاب مشهد، شرکت مدیریت منابع آب ایران، دانشگاه گلرنگ، دپارتمان جایزه استارت‌آپی استاد محمد کریم فضلی، سازمان صنایع هوایی، پژوهشگاه دانش بنیادی، پارک علم و فناوری یزد و ....  بازدید به عمل آورد. در این بازدیدها، ضمن ارائه توانمندی های دانشگاه، بستر همکاری‌های دو و چند جانبه توسط دکتر اکبری بررسی گردید. همچنین در روز چهارشنبه 22 آذر، دکتر محمدرضا مجیدی، دانشیار گروه مطالعات منطقه‌ای از غرفه دانشگاه بیرجند در بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار دیدن کرد. دکتر اکبری مدیر گروه ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه بیرجند در زمینه پژوهش و فناوری ابعاد همکاری های مشترک را تشریح نمود. در این بازدید دکتر مجیدی و دکتر مرجائی ضمن عرض تبریک به مناسبت انتخاب محصول دانشگاه بیرجند به عنوان بیست محصول فناور برتر نمایشگاه، از عملکرد شاخص دانشگاه بیرجند تقدیر کردند